۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۳۸

نگاهی به «حرکت در مه»؛

راهکارهای شهسواری برای نویسندگی/ مثل یک نویسنده فکر کنیم

راهکارهای شهسواری برای نویسندگی/ مثل یک نویسنده فکر کنیم

کتاب «حرکت در مه» (چگونه مثل یک نویسنده فکر کنیم) نوشته محمدحسن شهسواری توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حرکت در مه» (چگونه مثل یک نویسنده فکر کنیم) نوشته محمدحسن شهسواری به تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب، نودمین عنوان مجموعه «درباره ادبیات» است که توسط این ناشر چاپ می‌شود.

شهسواری ابتدای کتاب، در معرفی آن می نویسد: این کتاب و سایر کتاب‌های آموزشی ممکن است به درد کسانی بخورند که یقین دارند نابغه نیستند، اما در عطش آفرینش اثری نبوغ آمیز می سوزند. در فصل سوم از بخش اول کتاب، نگاهم را از نابغه و اثر نبوغ آمیز در رمان نویسی شرح داده ام. این درست است که نشان دادن دنیای ناشناخته ممکن نیست، اما سفر برای کشف آن نیازمند انبوهی وسایل و پیش نیازها و توشه است، که احتمالا کسانی هستند که می توانند روش رسیدن به آن وسایل را آموزش بدهند، یا چه بسا آن وسایل را در اختیار ما بگذارند.

او همچنین می گوید: در تالیف این کتاب، تقریبا از همه متخصصان ایرانی و خارجی در این زمینه، از ارسطو تا رابرت مک کی و از جمال میرصادقی تا دیگران، بسیار استفاده کرده‌ام. هرجا که مفهوم یا تعریفی به طور مستقیم آمده، در خود متن یا در پانویس به آن اشاره کرده‌ام؛ با این همه موجب خنده رندان خواهم بود اگر گمان کنم که تعاریفی جامع و مانع از مفاهیمی ارائه می دهم که نزدیک به دو هزار و پانصد سال است بزرگ ترین مغزهای جهان درباره معنای دقیق آن‌ها به اجماع نرسیده اند.

«حرکت در مه»، ۳ بخش اصلی دارد؛ توشه سفر، سفر و سفر درونی (نوشتن با قلب).

بخش اول کتاب، ۸ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: آشنایی با چند واژه اصلی درام، ژانر و سفر پی‌رنگ، خودتان را اندکی دقیق‌تر بشناسید، تغییر، تغییر و باز هم تغییر، کلمه ناموس نویسنده است، فصل بندی در رمان، اصول چهارگانه ریتم و تمپو در رمان، نشان دادن و گفتن.

تقسیم‌بندی مطالب بخش دوم هم با مرحله همراه است. به این ترتیب بخش دوم کتاب، ۷ مرحله را شامل می‌شود که به ترتیب عبارت اند از: مرحله اول: شناخت اولیه شخصیت، مرحله دوم: شناخت طبع شخصیت، مرحله سوم: شناخت تیپ شخصیتی مایرز _ بریگز، مرحله چهارم: شناخت کهن الگوی شخصیت، مرحله پنجم: داستان عشق، مرحله ششم: به دست آوردن خلاصه‌ای حداکثر سیصد کلمه‌ای، مرحله هفتم: به دست آوردن خلاصه‌ای حداقل سه هزار کلمه‌ای.

بخش سوم کتاب هم، «سفر درونی(نوشتن با قلب)» است که مطالبی درباره نظریات ناظر به نوشتن با قلب و راه‌های کسب توانایی احضار جهان خیال را در بر می‌گیرد.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

اگر خاطرتان باشد، احمد در تیپ‌شناسی مایرز _ بریگز «حسی» بود. حسی‌ها فقط با شواهد زمان اکنون کار دارند که نتیجه گذشته است. او از اکنون تغذیه می‌کند و به آن می‌اندیشد. گذشته و اکنون حوزه غور ذهن اوست و از شهود و آینده دور است. به همین سبب بود که احمد بین حرف‌های سیاوش و هادی، به حرف‌های ‌هادی که رفیق دوران زندان بود و در موردی به او کمک کرده بود، بیشتر توجه داشت. زندگی با سر (بخش فکری تیپ شخصیت احمد) باعث می‌شود آن چه را زنانه است (درست مانند زئوس) تحقیر کند. برای همین، نه سیاوش را گرامی می‌دارد و نه نسرین را در مقام فکر کردن. در واقع زیرساختِ رمان حرکت در مه، می گوید بیماری احمد همان بیماری مصلحان ما بوده، که اگر اندیشه‌های منوری هم داشتند، به هر حال فرد را به عنوان منشا ارزش قبول نداشتند.

علاوه بر این، احمد، همچون زئوس، ترس غریبی از غاصب دارد و هر مردی را که کانون توجه حداقلی نسرین هم باشد، دشمن می دارد.

این کتاب با ۷۲۱ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۵۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3964263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha